Sunday, August 16, 2009

AKTIVITI-AKTIVITI BERKALA BAITUL TAUBAH

1) Senaman Pagi
Diadakan oleh Wakil Jemputan JPA 3 iaitu dua kali setiap minggu iaitu pada hari Isnin dan Selasa. Senaman ini penting kepada anak bina dan juga pembina supaya dapat menjalani kehidupan lebih sihat dan bertenaga.

2) Gotong- Royong
Diadakan pada setiap hari Jumaat di sebelah petang. Aktiviti ini dijalankan bagi memastikan Baitul Taubah sentiasa terjaga kebersihannya. Selain itu, bertujuan mendedahkan anak bina dengan budaya yang sihat. Dengan bergotong royong mampu menyihatkan tubuh badan hasil dari peluh yang keluar.

3) Kuliah Agama (Penceramah Jemputan)
Diadakan setiap minggu bergantung kepada kemampuan penceramah luar untuk hadir. Ceramah ini diadakan bagi menggelakkan anak bina berasa bosan mendengar ceramah dari penceramah yang sama. Dengan kedatangan penceramah luar, pertukaran maklumat boleh berlaku dan dapat menghilangkan jemu anak bina.

4) Sesi Kaunseling
Diadakan pada setiap minggu dalam memberikan kesedaran kepada anak bina supaya tidak kembali menagih serta tidak timbulnya kekeliruan di hati anak bina tentang sesuatu perkara.

5) Majlis Talqin "Bai'ah"
Majlis ini merupakan satu proses dari guru Mursyid mengajar mengenai pengisian zikir kepada mana-mana individu yang mengamalkan Tariqat. Individu ini akan diajar dan diberikan penerangan tentang cara-cara menghayati zikir secara betul. Dengan kata lain, dalam majlis ini akan berlakunya 'pengijazahan zikir' daripada Guru Mursyid kepada pengamal Tariqat.

Kebiasaannya majlis ini akan diadakan mengikut kepada keadaan tertentu terutamanya apabila ada masuknya ramai anak bina baru. Semasa majlis ini berjalan, anak bina yang sedia ada juga akan turut serta.

6) Majlis Tanbih
Majlis ini merupakan satu program mingguan. Ianya akan diadakan pada setiap malam Jumaat iaitu selepas Solat Isyak. Pengisian program ini ialah pembacaan wasiat atau amanat guru kepada murid. Teks telah disediakan oleh Syeikh Muryid Syeikh Abdullah Mubarak bin Nur Muhammad. Teks ini akan dibaca oleh anak bina mengikut giliran yang telah dibuat oleh pihak pengurusan Baitul Taubah. Ianya bertujuan meningkatkan keyakinan dalam diri mereka.

7) Majlis Munaqib
Merupakan program bulanan yang diadakan pada hari Jumaat terdekat selepas "Majlis Munaqib di Suryalaya" dijalankan. Program ini akan dijalankan selepas Solat Isyak yang dimulai dengan pembacaan Al-Quran. Kemudian pembacaan Tanbih, bacaan Tasawwuf, bacaan Mankobah iaitu mengenai salah satu kisah dari kisah-kisah Syeikh Abdul Kadir Jailani. Terakhir sekali, ceramah agama akan disampaikan.

8) Ujian Saringan Air Kencing
Dengan kerjasama AADK Pasir Puteh, Baitul Taubah telah menjalankan ujian saringan air kencing ke atas semua anak bina. Ujian ini dijalankan berdasarkan keadaan tertentu iaitu setiap kali ada kemasukan anak bina baru, timbulnya kes-kes tertentu yang mendorong pemeriksaan ini dijalankan, anak bina yang keluar pada hujung minggu dan anak bina yang pulang bercuti.

Pemeriksaan saringan air kencing sedang dijalankan

Contoh air kencing yang diambil bagi tujuan pemeriksaan


No comments:

Post a Comment