Thursday, October 28, 2010

TESTIMONI

Testimoni 1

Nabil, 33 (bukan nama sebenar) berasal dari Kota Bharu. Sudah dua kali menjalani rawatan di Serenti. Kali pertama selama 14 bulan dan kedua setahun.

Beliau mengakui mulai terjebak dengan najis dadah ketika belajar di tingkatan tiga. Selepas berjinak dengan ubat batuk, beliau beralih pula kepada menghisap morfin. Beliau juga menyalahkan persekitaran di kampungnya mengajar beliau terjebak dengan gejala penagihan.

"Selepas terbaca laporan mengenai Baitul Taubah, datang minat dalam diri saya untuk menjalani rawatan. Kedua orang tua saya telah menghantarkan saya ke sini pada Jun 2009". Kata beliau yang kini semakin berisi dan sihat.

Ketika ditanya mengapa pusat Serenti tidak mampu mengubah dirinya. Katanya program yang dianjurkan oleh pusat Serenti lebih kepada paksaan. Bagi pelatih yang tidak mengikuti program yang ditetapkan, maka tempoh penahanan akan dipanjangkan. Penekanan pusat Serenti lebih kepada aspek fizikal iaitu kawad. Sebaliknya kurikulum inabah lebih memberi penekanan kepada aspek kerohanian berteraskan solat, zikir, puasa, pengajian ilmu Islam dan mandi ternyata mampu menginsafkan beliau.

Setelah 4 bulan di sini, Nabil dibenarkan untuk pulang bercuti di kampung. Ramai yang tidak mengenali beliau. Katanya ramai yang terkejut dengan perubahan fizikalnya. Kepulangan beliau kali ini bukan untuk dipengaruhi, sebaliknya beliau telah mengajak kawan-kawan untuk insaf dan menjalani rawatan di Baitul Taubah.

"Setelah beberapa hari di kampung, saya mengambil keputusan untuk kembali ke Baitul Taubah bersama rakan-rakan lain yang telah insaf". ujar beliau.

No comments:

Post a Comment